Kerepek Raya

Lagi satu hari puasa sebelum raya aidilfitri..apa mood hari aku (eh! tetiba jek pulak ber 'aku') hari ni eh..ala tak kesah la kan..aku ke kau ke saya ke awk ke encek ke tuan puan ke kan..ok stop!jangan nak membebel plak.

Persiapan hari raya ni tak ada apa-apa yang besh sangat pon..mood raya masih macam biasa jek ni..tak de la excited sangat nak raya ni..sebabnye kan..kuih raya belasah je mana yang berkenan kat kedai..tak adanye aku nak buat kuih raya ni.. nanti kang tak pasal-pasal pulak abes hangit bau satu dapur tu haa..aku cuma buat kerepek aje..meh aku bagitau macamane nak buat kerepek ni k?sedap tau betol aku tak tipu langsung.ini bulan puasa ok.

bahan-bahan dia sangat senang dan sangat simple laa..

- kulit popia (tak kesah apa jenama pon yang penting halal ok)
- rempah nasi goreng (pun tak kesah jugak apa jenama..apa jenis..apa perasa pon..TAPI pastikan yang serbuk ok)
- minyak masak (minyak masak nak banyak je..sikit-sikit tak cukup ok)

kemudian, kulit popia tadi tu dipotong segi empat kecik² ok..jangan besar² sangat..kemudian kulit popia tadi tu dibukak selai demi selai sehingga ke helaian yang terakhir ok..

bila dah abes dah bukak semua dah kulit popia tadi tu, boleh lah digoreng hingga warna dia bertukar ala-ala kuning ye..jangan sampai hangit pulak..kemudian angkat la dan sejatkan dia punye minyak tu..tapi kulit popia ni memang banyak menggunakan minyak tau..nanti korang buat, korang semua tau ler..

dan kemudian..korang gaulkan kulit popia yang dah siap goreng tadi dengan rempah nasi goreng mengikut citarasa anda semua sendirik..jangan pulak letak banyak sangat rempah tu nanti kang lain pulak rasanya..bagi secukup rasa aje..biarkan ada rasa-rasa aje ok..bila dah siap semuanya jangan dilupa untuk kemaskan dapur yang berselerak tadi tu..

betol sedap kerepek ni..aku tak tahu apa namanya..tapi ini makcik aku yang bagitau resepi dan aku dah buat dah kerepek ni untuk raya nanti ni..sape nak makan datang rumah ok..




nota : lupa nak ambik gambar kerepek yang sungguh sedap ini..


No comments: