Memori di Bulan Ramadhan


bila di bulan ramadhan ni teringat pulak zaman kecik² dulu..banyak kenangan² dan memori² suka duka gumbira..owwwhhh..indah nye waktu itu..

waktu dulu² saya dengan my bro sangat la boleh tahan kenakalan dan kedegilannya..dulu saya masa kecik² tak tahu pun apa itu puase..yang tahu hanyalah tak makan tak minum dan yang paling tak sabar adalah apabila puase berakhir dan tibalah hari raya..hehehehe (gelak jaat)

kitorang tak sabar menunggu pengumuman puasa kat depan tv..kene bangun sahur..sangat la susah nak bangun sahur ni sebab mengantuk yang amat sangat mata pon susah nak bukak..saya ingat lagik suatu sahur tu..umi kejutkan bangun sahur..taaaaaapiiiii...saya pergi bersiap-siap nak pergi sekolah tapi tak sempat la pakai uniform sekolah pon..nasib baik umi ada dia tengok anak dia ni dah pakai towel nak pergi bilik air..bila ditanya saya cakap nak siap² pergi sekolah laa..owh!!!sangat memalukan..hmmm...nasib ler semua orang ketawakan saya..hahahaha

time awal² puase tak adalah best sangat waktu dulu..lambatnya waktu berjalan..menghitung hari berapa hari lagik mahu raya ni..masa tu selalu tanya umi dan abah bila nak pergi beli baju raya ni..dah tak sabar nak beli baju raya ni..umi hanya menghadkan dua pasang aje baju raya untuk anak²..tak macam orang lain yang berpasang sampai tak abes pakai untuk raya..satu baju kurung dan satu lagi baju t-shirt dan seluar..dulu saya ni tak suka pakai baju² kurung ni..tak selesa la susah nak main la..macam² la alasan yang boleh diberikan..rasanya kalo buat karangan kenapa saya tak suka pakai baju kurung pun boleh buat sebab banyak sangat alasannya..

lebih kurang sepuluh hari lagi menghampiri hari raya..umi dan abah akan belikan anak² nya ni bunga api dan mercun yang ringan² aje..bukan yang ganas² ok..itu masa dulu² sebelum mercun diharamkan..kami main dibawah pengawasan umi dan abah..diorang akan temankan kitorang main..umi dan abah tak bagi anak² main mercun yang letup² ok..kalo setakan mercun bawang tu lulus lah..umi beli mercun ular..mercun motor..mercun apa lagik eh?tak ingat dah apa namanya..tapi saya dengan my bro suka sangat main..makan waktu berbuka sikit je sebab tak sabar nak main mercun laa..hahaha

pernah umi dan abah ada beli satu bunga api tu..ala yang ada selalu budak² main tu (sorry tak tahu apakah nama bunga api tersebut) bila cucuh bunga api tu, ia mengeluarkan asap yang terlalu banyak..pintu rumah terpaksa ditutup sebab asap masuk dalam rumah dan boleh mengganggu pernafasan orang lain...jadinya, umi dan abah suruh kitorang baling bunga api tu jauh², maknanya tak perlu pegang bunga api tu,nak dijadikan cerita..my bro ni baling satu bunga api tu dan terjatuh la kat bangsal orkid kesayangan umi ni..ALAMAK!!! apa lagi, api tu merebak la...tapi bangsal orkid tu boleh diselamatkan oleh abah la sape lagik..sebab diorang kan ada ngn kitorang..umi dah marah² sebab bangsal orkid dan orkidnye sudah hampir² rentung..umi ambik semua bunga api kemudian patah² kan dan disumbatkan ke dalam tong sampah.. hehehehe
tamat la riwayat bunga api tersebut..

dulu² umi dan my sis selalu buat kuih raya..banyak betul buatnye..saya tak pandai buat..setakat tolong² tekap kuih tu boleh laa..kalo nak bakar hangit la jawabnye..tapi sekarang dah tak buat lagik dah..kalo nak kuih pergi je tunjuk dan bayar dekat kedai jee..lagi pon..sekarang ni tetamu dah tak makan sangat kuih muih ni..kalo kerepek ke..kacang ke lebih mendapat sambutan..

time raya ni..selepas balik dari sembahyang raya..saya tak sembahyang raya pon sebab memang tak pandai (yela masa kecik² dulu kan) saya dengan my bro pusing satu kampung sebab nak kumpul duit raya..kami akan mengira sape yang dapat duit raya paling banyak..bangga nye aku bila dapat duit raya banyak ni..hehehe itu dulu laa..kami tak makan sangat pon kuih raya kat rumah orang yang penting kami nak dapatkan duit raya..ohhh sungguh gelojoh waktu dulu²..sekarang tidak lagik ok!!tapi budak² sekarang dah tak berani nak beraya dengan kawan² pusing kampung sebab banyak yang kes budak² ilang ni..dah tak macam dulu² lagik dah..


owh..sukanye beraya waktu kecik² dulu..

2 comments:

ina said...

best nye pengalaman kanak2 u

Ifa Young said...

of course la darling..u tak de ke masa tu??